Mer om religion...

Gud och religion är jävligt kul egentligen, inget illa menat till er som är troende. Men de religiösa måste ju vara de största skitsnackarna som finns. De har övertygat folk att det finns en osynlig man som bor i himlen, som ser allt du gör 24/7 och den här osynlige mannen har en speciell lista på 10 saker som han inte vill att du ska göra. Om du gör något av de sakerna så har gubben ett speciellt ställe där du hamnar, ett ställe fullt med eld och rök och brinnande människor och tortyr och lidande. Dit sänder han dig till att leva ett ångestfyllt, smärtfullt liv, där du bara skriker, gråter i en evigheters evighet.... men han älskar dig och du är hans barn.

Han älskar dig, och han BEHÖVER massor med pengar. Han behöver alltid massa pengar. Han är allvetande och allsmäktig, han har svaret på alla våra frågor, men han kan bara inte hantera pengar på rätt sätt. Svenska kyrkan får miljoner i skatt varje år, och de vill alltid ha lite lite mer.

Men ni ska veta att när det gäller gud, så försökte jag verkligen, jag försökte verkligen tro att det finns en gud, som skapade oss alla i sin egen avbild, älskar oss alla och har ett vakande öga på allting. Jag försökte verkligen tro på det, men jag måste berätta för er, ju längre man lever ju mer börjar man förstå att någonting i världen är fucked up. Något är fel, krig, sjukdomar, död, förstörelse, hunger, smuts, fattigdom, tortyr, brott, korrumption och Disney On Ice.

Något är definitivt fel, det här är inte någon som har gjort ett bra jobb. Om det här är det bästa gud kan åstakomma, så är jag INTE imponerad. Sånna här resultat hör inte hemma på ett CV för en allmäktig varelse.
Det här känns som något en vikarie skulle gjort. Och mellan dig och mig, så borde den här snubben vi kallar gud ha blivit kickad för jävligt länge sen.

 Och jag säger snubben, för att om man kollar på de här resultaten, och det finns en gud, så måste det vara en man. Ingen kvinna kan eller skulle fucka upp allting så här mycket.
Så Om det finns en gud, så tror jag de flesta kan hålla med om att han är värdelös och kanske, KANSKE är det så att han inte bryr sig ett jävla piss om oss?

Att inte bry sig. Jag beundrar sånt hos en människa, och det skulle förklara en hel del av de omständigheter vi lever med här på jorden. Så istället för att vara en religiös tankefri robot, sinnesfri och mållös, blint troende att allt detta ligger i händerna på någon creepy inkompitent fadersfigur som inte bryr sig, så försökte jag se mig omkring efter något annat att dyrka.

Något som jag kunde räkna med, och det första jag kom att tänka på, var Solen. Det kom bara sådär. Över en kväll blev jag en soldyrkare, eller ja inte över en kväll, du kan inte se solen på kvällen. Men det första nästa morgon, blev jag en soldyrkare, jag blev det av flera anledningar. För det första, jag kan se solen, höhöhö, i jämförelse med några andra gudar jag kan nämna.. jag vet inte, jag tycker det känns som en viktig punkt, om man ser något så brukar de oftast hjälpa till att få något lite mer trovärdigt. Så varje dag kan jag se solen, när det ger mig allt jag behöver, värme, ljus, mat, blommor i trädgårdarna, reflektioner på sjöarna, och fine ibland lite hudcancer, men det finns inga korsfästningar och vi tänder inte eld på folk bara för att de inte håller med oss. För jag tror vi alla kan hålla med om att solen är en ganska bra grej. Right?

Soldyrkan är väldigt enkelt, det är inga mysterier, inga mirakel, inget faderskap med präster, inga sånger, inget behov av pengar och vi har ingen speciell byggnad där man måste träffas en gång i veckan för att jämföra kläder och sjunga konstiga sånger. Men det bästa med solen är att den aldrig säger att jag är värdelös, aldrig att jag är en dålig människa som måste bli räddad, den ger mig aldrig något elakt och behandlar mig nästan alltid bra.

SÅ jag dyrkar solen, MEN jag tillber inte solen. Vet ni varför? Jag tror inte vi skulle få sånt bra förhållande av det, jag och solen. Det är ganska ohyfsat, tycker ni inte? Folk skickar upp miljoners miljarder med böner varje dag, frågar, ursäktar, ber om tjänster, gör det här, gör det där, jag behöver en ny bil, jag vill ha ett bättre jobb och det mesta av bönerna sker på söndagarna. Hans lediga dag.. Det är inte schysst. Det är inte så man behandlar en vän. Men folk i världen ber, och de ber om en jävla massa olika saker. Ni vet, din pappa behöver operera skrevet, din bror har blivit arresterad för han kissade i en gränd, men för det mesta är det för att du vill knulla den där söta lilla blondinen som jobbar på ica. Ni vet den där med ögonlappen och elefantfötterna. Tror du inte hon ber om det? Jag tror hon måste..

Och jag säger FINE, be om vad du än vill ha, be om vad som helst. Men, vad händer med den gudomliga planen, the divine plan som jänkarna kallar den? Kommer ni ihåg den? Den gudomliga planen, för länge länge sedan gjorde gud den gudomliga planen, tänkte mycket på det, bestämde att det var en ganska bra plan och körde igång med den. Och i biljoners biljoner år har den gudomliga planen fungerat helt perfekt. Men nu kommer ni, och ber om någonting, låt oss säga att saken du ber om, inte passar in i guds gudomliga plan. Vad vill ni att han ska göra? Ändra sin plan? Bara för dig? Känns inte det lite arrogant? Det är den gudomliga planen, vad är det för idé att ha den om varenda jävel kan komma och förstöra den?

Här är ett annat problem, låt oss säga att dina böner inte blir hörda. Vad säger man? Ja men det är guds vilja, hans vilja måste gå igenom.
Fine, om det är guds vilja, så kommer han göra som han vill ändå och varför ska man då hålla på och be överhuvudtaget? Känns som ett jävla slöseri med tid. Kan man inte bara skippa bönerna, och gå direkt till guds vilja.

Allt detta är väldigt förvirrande, så för att komma runt allt detta bestämde jag mig för att dyrka solen. Men som jag sa, jag tillber den inte. Vet ni vem jag tillber? Christian Bale. För det första, så tycker jag han är en bra skådis, sånt räknas, för det andra, så ser han ut som en snubbe som kan få saker fixade. Christian Bale är ingen som går runt och sparkar grus. Han har gjort saker som inte ens gud har klarat av. I år och dar gick jag runt och störde mig på alla töntiga batmanskådisar, och ÄNTLIGEN kommer det någon som inte ser ut som en gammal musiklärare. Och han har massor av nya filmer på gång.

Nåväl nu har jag bett till Bale i drygt ett år, och jag märker en sak, de saker jag ber om till Christian, blir uppfyllda till ungefär samma 50%iga chans jag skulle haft om jag bad till gud. Ibland får jag det jag vill ha, ibland inte. Samma som med gud, fifty/fifty. Samma som med fyrklövern, hästskon, önskebrunnen, hartassen, samma som vodootanten som klämmer på gettestiklar. Det är allt samma sak. Fifty/fifty. Så det är bara att välja och vraka luta sig tillbaka och önska dig något.

Och till er som läser biblen för att lära er om moral eller för de literära sagorna så finns det några andra historier jag kan rekomendera; ni kanske ska läsa den om de tre små grisarna, den är väldigt bra den, har ett fint lyckligt slut som jag är säker på att du kommer gilla. Sen finns det rödluvan, men den har en liten läskig del där vargen äter upp hennes mormor, den gillade jag aldrig faktiskt. Och slutligen den jag alltid gillade bäst när jag var liten, var en engelsk ramsa en dagisfröken sjöng för oss, det var om Humpty Dumpty, delen jag gillade bäst var: "All the kings horses and all the kings men, couldn't put humpty dumpty back together again." Jag kommer inte ihåg om hon sjöng på engelska eller svenska, men den sitter kvar i vilket fall..



Jag gillar den bäst för att det finns ingen Humpty Dumpty och det finns ingen gud. Ingen, inte en enda, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Säg såhär, om det finns en gud, OM det finns en gud, må han döda dig här på fläcken. Du ser, inget händer. Alla mår bra? Vet ni vad, jag höjer insatsen, Om det finns en gud, må han döda mig. Ni ser, inget händer.. Vänta jag får lite kramp i benet, och mina kulor gör ont, nu är jag blind...

 Nä nu är allt bra igen, det måste varit Christian Bale...

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

haha din blogg är världens bästa tidsfördriv

2009-10-08 @ 15:52:09
Postat av: b

haha tack, tror jag.

2009-10-09 @ 13:31:43
URL: http://averagerob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0