Kräftors utseende är viktigt!

Jag hittade en gammal aftonbladet från 2002 i en låda idag, då såg jag:
För mig är kräftans utseende jätteviktigt.” - Fröken Sverige, Malou Hansson, i Aftonbladets kräfttest. Jag menar VAFAN!?? säger kvinnan det för att låta viktig eller är det en gammal raggningsreplik hon gick igång som fan på en gång för 20 år sedan?

Är det inte ett ganska roligt ord, egentligen. Raggningsreplik. Både som språklig konstruktion och som begrepp.

Ordet raggningsreplik innebär att det skulle finnas fraser man kan säga som innebär att den person man pratar med faller för en. Är inte det en ganska rolig och otrolig föreställning?

Vem kom på idén från början att det skulle finnas magiska ord eller fraser man skulle kunna slänga ur sig för att få sig lite sex? Det låter ju onekligen som en tonårsfantasi för unga pojkar som ännu inte riktigt greppat det där med kommunikation mellan könen. Men tydligen har begreppet överlevt upp i åldrarna och används ofta av även vuxna individer. Idag kan man på olika platser läsa små roliga fraser som enligt uppgift ska vara raggrepliker. Till exempel: ”Tror du på kärlek vid första ögonkastet eller ska jag gå förbi en gång till?” Eller den mer internationella, rakt på sak: ”Nice shoes, wanna fuck?” Eller den rätt vulgära: ”Vill du med hem och dricka te och knulla?” Vid nekande svar följer man upp med: ”Gillar du inte te?” Om någon någonsin har hört ett annat resultat än att göra bort sig totalt vid yttrandet av raggrepliker (om de alltså uttalats med största allvar) så får ni gärna meddela er till mig, så jag kan ändra åsikt om dem. Egentligen är det ganska beklämmande att raggrepliker finns, även om det bara är ett fåtal individer som tror att de fungerar. Det är ju ett tecken på att många känner sig väldigt osäkra när det gäller att ta kontakt och samtala med någon av motsatt kön. (Vadå motsatt förresten, är vi motståndare?) Vi får hoppas att vi slutar använda oss av fåniga fraser och vågar prata ändå.


Här är kräftartikeln på nätet btw: http://www.aftonbladet.se/matvin/article85749.ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0