Beroende av bloggstatistik

Jag kan inte hjälpa det. Sen jag startade en ny blogg så har jag varit tvungen att kolla bloggstatistiken typ en gång var 3e timme, bara för att se om mina besökare ökat från 4 till 5. Det är i regel bara ett fåtal kompisar som ens vet om att jag bloggar, men här sitter jag, var tredje timme och antar att jag kommer få en besöksboom.

Den enda trösten jag har är väl att jag inte är ensam. I en värld av användargenererat innehåll, så kollar många människor hellre hur många träffar man har på sin YouTube-video istället för att faktiskt tänka efter lite innan de trycker på "Record". Samma sak med Pod-casting, om det fortfarande finns. Många podcasts har fler programledare än lyssnare, men de hoppas att en dag kommer deras lyssnarantal ska skjuta i höjden, trots det redan finns 4 miljarder skvaller podcasts. Men vad säger man, någon måste ju vara den fyra miljarder och första podcasten.

Just nu har jag kollat på min statistik över hur många träffar jag fått den här veckan. Som jag sa till några av mina vänner igår, så har det gått från 6 läsare i torsdags, till 18 i fredags till 54 igår och idag ligger vi på stabila 29 än så länge.

Jag måste verkligen slita mig ifrån det här med statistiken egentligen, 50 träffar är inte så mycket egentligen. Och det är en otrolig tidsbov. Hursomhelst, så som alla statistikberoende jävlar där ute, så kan jag inte komma över känslan att min blogg, i jämfört med de andra miljonerna som finns där ute, är speciell. Väldigt speciell! Och att den kommer få sin välförkänta uppmärksamhet, bara jag fortsätter att hålla koll på statistiken.

Ironiskt nog, så skulle bloggen nog må bättre av att jag tog den tiden jag spenderar på statistik till att skriva bättre inlägg.. Det är på samma sätt som en tjackpundare skulle må bättre om han slutade med tjack, men så tänker ju inte missbrukare.

Jag måste nog försöka sluta tvärt av, iaf till min blogg är populär nog tills jag får ta upp mitt beroende igen. Men det är klart.. hur fan ska jag veta det om jag inte får kolla in statistiken?

-------------------------------------------------------------------------------------

XXXXX sa:
Ja men du vet

XXXXX sa:
hur man ibland bara känner att kärlek är skit och man bara vill köra upp kuken i något..

XXXXX sa:
Så känner jag nu.

IG sa:
 jag kallar den "känslan" för vaken.


Kommentarer
Postat av: M

smex? Jag känner igen hysterin för besökare...;)

2009-10-18 @ 22:11:21
URL: http://isntitsoironic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0