118 800 stödjer cancerforskningen och skänker 50 öre per ny medlem!

Jag har sett att några av mina vänner har gått med i "118 800 stödjer cancerforskningen och skänker 50 öre per ny medlem!." på facebook.

De har ca 195.000 medlemmar eller så. Jag googlade upp namnet på han som har gruppen och det visade sig vara samma person (samma namn iallfall, Markus Öhman är kanske inte ett alltför ovanligt namn, så det är bara regga samma antar jag) som VDn för 118100.

Fin grej, stöd cancerforskningen. Det är nobelt och så. Men när jag scrollar igenom alla kommentar som folk lämnat och den absolut största delen av kommentarer är "Självklart!" sen en massa "Bra jobbat!" och "Grymt initiativ!"

Och visst, det är bra jobbat, det är ett helt okej initiativ. Men helt ärligt, om nu VDn verkligen ville ge pengar till cancerforskningen helt utan baktankar hade han väll skänkt pengar och så hade det inte varit mer med det. Jag antar att de flesta vill visa andra att de skänker pengar och stödjer det här och det här, det kan jag förstå. Men då kunde han lika gärna kunnat gå ut i en dagstidning och säga att han skänker massa pengar och inte hans företag.

Jag blir irriterad över att det hela endast verkar vara ett stort PR trick, eller ja. Det är ett stort PR trick.
Men det som gör mig riktigt irriterad är alla människor som går med i gruppen, droppar sin fina "I approve!"-one liners och lämnar det hela och känner sig stolta, som de har åstadkommit någonting när det enda de gjort är att ha "skänkt" 50 öre genom ett knapptryck och... ja.

Men folk känner sig manade att visa andra att man bryr sig, det är viktigt att man blir sedd av andra människor att man gör en god gärning och det är lite likadant med män som går runt med rosa bandet-band. Att kvinnor går runt med det finner jag helt acceptabelt, det är de som är i riskzonen för det (även fast män också kan få det) Men när jag ser en slemmig snubbe i 20-35 års åldern med slickat hår så kan jag inte tänka mig något annat än hans försök att få ligga.

Men nog om det, åter till det jag nämnde innan, om att folk måste bli sedda. 

Vad sägs om att göra ett bidrag själva på 50öre om det är allt ni tycker det är värt att spendera, istället för att säga att ni står bakom det till 100% och att det är ett skitbra initiativ.

Ni, mina vänner, har inte gjort någonting. Och att säga "Men vi sprider vetskapen om cancer och cancerfonder"... Har det varit något annat på tapeten de senaste fem åren?

Rosa Bandet, årliga Cancer-fonder galor, Mustaschen och de evigt synliga "Stöd Cancerfonden"-affischerna som hänger överallt.

Ta mig inte fel nu, jag har ingenting emot att folk skänker pengar till Cancerforskning, och det vore finfint om det blev en lösning på det hela. Men för i helvete, om ni bryr er - skänk pengar själva även om det bara är en liten symbolisk summa och må bra, istället för att visa världen att JAG, JAG har faktiskt tryckt på den här knappen på facebook och har således hjälpt cancerforskningen, JAG är en bra människa.

Jag har problem med alla sånna här grupper, "Nej till gatuvåldet" "Nej till Djurmisshandel" "Vägra våldtäkt" och "nej till hedersvåld", alla de här grupperna tycker jag själv är självklara, och jag måste inte gå med i gruppen för att jag måste göra ett statement.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag är lite less på allt detta facebook-trams.

Samtidigt ska ni veta, ni mina vänner som är med i de här grupperna, att jag inte tycker mindre om er för detta, MEN jag tycker ni kan tänka över det jag skrivit, även om ni tycker allt jag försökt fått fram är Bullshit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0