Arbetslös är det nya modet.

Arbetslöshet brukade vara ganska start associerat med lathet. När en familjemedlem frågade "varför skaffar du dig inte ett jobb?" så svarade man oftast "Jag håller på!" eller så suckade man lite. Nu när man säger att man är arbetslös så säger de något i stil med "ja det är ju ganska tuffa tider." Tack, ekonomiska krisen?

Arbetslöshet idag är inte bara en bild av en persons förmåga eller vilja -- det är en nationell och global ekonomisk trend. Så att vara arbetslös, och delta i den globala "trenden", menar att du alltså är trendig om du är arbetslös. När man hade Tamagotchis, och du haade dem på en nyckelring, då var du trendig.
Arbetslöshet är som 90-talets Tamagotchis, irriterande, jävligt deppigt och påverkar många människors liv (som barnen brydde sig om dem, och lärarna som beslagtog dem under lektionstid)

När vi var i gbg nu i helgen så satt vi ett gäng och snackade, Jag och Totto var arbetslösa, Kim har jobb, men sen var 4 av gbgarna arbetslösa och 2 hade jobb. När vi fick reda på att 2/3 av oss var arbetslösa så kände sig "arbetarna" lite generade. Det kändes fel att ha ett stadigt jobb..

Det här är ju inte första gången det är trendigt att vara arbetslös, på 70-talet i England så hade de ju en stor ekonomisk kris. I och med det så skapades den brittiska punkscenen. Kommer punken komma tillbaka nu bara för folk går utan jobb? Kanske blandas den med 80talspunken och vårat emo-mode? Vi ser folk med regnbågsfärgade mohawks, och svarta rockar med kängor. I vår tid är allt möjligt!

Kanske blir hemlöshet sjukt hippt. Samla burkar, käka mat från soptunnor -- allt kanske blir coolt? Kommer ni ihåg det hemlösafashionmodet i filmen Zoolander med Ben stiller? Det kommer vara som det skämtet, bara att grejen är när vi ser det så kommer det va typ "vad var det som var så kul med det där? Jag använder mig ju av en varningskon-bh". De coola restaurangerna i New York, Paris, Tokyo osv kommer ha mat "A la hobo": Halväten mat med duvbajs och några gamla burkar som dekoration.

Det enda bra skulle vara om de rika hängde på trenden och gav bort deras pengar, så de verkligen skulle vara fattiga, och inga posers. Då kan jag ta det! (då kommer jag ändå inte vara tillräkligt cool för att vara fattig.) Hursomhelst, förutom det, så kan jag inte säga att jag ser fram emot att se smutsiga wellpapp-t-shirts på Urban Outfitters. Inte för 700 spänn iaf...


Kommentarer
Postat av: K

jag skulle kunna tänka mig att vara arbetslös om jag hade det så bra som du!

2009-08-10 @ 22:01:30
Postat av: b

Ja jag vet att du vill vara som mig, men det går inte riktigt. Men jag tycker om dig ändå :)

2009-08-10 @ 22:15:31
URL: http://averagerob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0